אוכל, שתיה, אמנות ומוזיקה: סוגרים את נובמבר עם כל מה שחם

מגדל דוד כמגדלור. הדמייה: Tom Love
דרינק לילי ב אוריינטופ שעל גג מלון אוריינט. צילום: איתי יעקב
  1. אוריינט אקספרס

ההתחממות של הימים האחרונים הגיעה גם לירושלים. בערב קריר אך יחסית נעים, הזדמנות ליהנות מהגסטרו בר OrienTop שנפתח הקיץ על גג מלון האוריינט שבמושבה, ומחזק את המגמה של ברים על גגות בתי מלון בארץ ובעולם. בניו יורק, לונדון, פריז, מילאנו וגם בתל אביב (ההייקו בר, למשל, על גג הלייטהאוס השייך לקבוצת בראון) – ותכלס, איפה לא – הפכו ברים הממוקמים על גגות בתי מלון לספוט אופנתי וסקסי עבור מי שמחפשים לשלב בין בילוי חברתי לתחושה אורבנית, ובו בזמן ליהנות מהנוף.

לפני מספר שבועות אספתי כמה מחבריי בעיר, עומר, מאי ושירה, לדרינקים ומזון על גג האוריינט, הנמצא בסמוך לבריכה היפה של המלון. ירושלים התברכה בחן הזה שהיא לא רק יפה ביום, אלא גם יפה בלילה, כך שעל אף החשכה, מהמקום נשקף הנוף של העיר העתיקה מצד אחד, ואורות השכונות המרוחקות מצד שני. לאחר קוקטייל פתיחה Stanford (ג'ין לוונטיין, רוזמרין, אפרול ואשכולית אדומה), המשכנו לבקבוק רוזה של יקב יתיר (190 שקל) ולמנות ראשונות כמו טונה דומה (54 שקל), אנטריקוט כבוש על ברוסקטה (54 שקל), סביצ׳ה דגים (60 שקל) וקרפצ׳יו סינטה (70 שקל). על התפריט אחראי שף המלון מישל נבט, והוא מציע, בין היתר, גם מנות עיקריות כמו המבורגר 400 גרם שמורכב משתי קציצות וביצת עין (125 שקל) ונתח אנטריקוט עם ירקות מוקפצים ותפוחי אדמה סגולים (180 שקל).

השולחן שלנו. צילום: שירה גליק

כיוון שהגענו בשעת ערב מאוחרת, הרכבנו ארוחת בר ממנות פתיחה והרבה אלכוהול, ומספר קינוחים קלילים שחתמו לנו את הערב לקראת התחנה הלילית הבאה שלנו. בערב שביקרנו המקום היה מלא והורכב מקהל בוגר, רובו דוברי אנגלית וצרפתית, חלקו דתי, שהתמקם על הבר, היתר בשולחנות הסמוכים. זה בהחלט המקום למי שמחפש בילוי רומנטי, אבל בתחושה האישית שלי, לבילוי במקום יש פוטנציאל גדול כשמגיעים עם חבורה גדולה ושמחה. כך או כך, קחו בחשבון שמחירי האלכוהול והאוכל טיפה יקרים מגסטרו ברים אחרים בעיר, אבל חווית הבילוי במקום והנוף הם בונוס שלא תמצאו בשומקום אחר בצד הזה של העיר. שימו לב שהמקום נפתח החל מהשעה 20:30 בערב, ונשמח אם בלילות הקיץ יקדימו בעלי המקום את שעת הפתיחה בשעה וחצי כדי שנוכל ליהנות מהשקיעה. כרגע כבר חשוך לנו בארבע וחצי.

הנוף הנשקף מברכת האוריינט. צילום: איתי יעקב

מתי? ימים ראשון עד חמישי, החל מהשעה 20:30

בווייז: מלון אוריינט, עמק רפאים 3, ירושלים

2. אמנות דיגיטלית במגדל דוד

מגדל דוד הפך בשנה האחרונה לאחד הלוקיישני המסקרנים בעיר, המאפשר קיום אירועים החורגים מהמיינסטרים, אולי בשל מיקומו על קו התפר בין העיר החדשה לעתיקה, בין מזרח העיר למערבה. השבוע ייערך במקום פסטיבל ZERO.ONE הבינלאומי לאמנות דיגיטלית בניהול אמנותי של יאיר מוס ודניאל זיני. הקהל מוזמן לשוטט בין הופעות אודיו ויזואליות, מיצגים חיים, עבודות אמנות והקרנות ברזולוציות ענק, לצד פאנלים והרצאות בנושאים בוערים בתרבות הדיגיטלית וביטוייה בירושלים כמו זיכרון ושִׁכחה, דת וטכנולוגיה – שני פאנלים שיתקיימו בימים רביעי וחמישי בין השעות 20:00-18:30. בין האמנים המשתתפים: פריקין טת הצרפתי, עופר סמילנסקי מישראל, ורפיק אנדול, אמן טורקי יליד איסטנבול הפועל בלוס אנג׳לס, היוצר מיצבים אימרסיביים מבוססי נתונים, ואמנות מותאמת מיקום (site-specific) במרחב הציבורי. מדי ערב בשעה 19:00 יתקיימו מיצגי אמנות במקום. לתוכנייה המלאה לחצו כאן.

מתי? רביעי וחמישי, 00:00-18:30

מחיר: 170-85 שקל. כרטיסים כאן

בווייז: מגדל דוד. עדיף להחנות בחניון ממילא הסמוך וללכת ברגל או להגיע בתחבורה ציבורית.

2. תזמורת הרחוב הירושלמית כובשת את בניין כלל

מרכז כלל ברחוב כי״ח בירושלים זוכה בשנים האחרונות למיתוג מחודש עם אירועי תרבות ומוזיקה. מפלצת הבטון שבמרכז העיר בנויה בצורה כה מבלבלת, שלידה התמצאות בדיזנגוף סנטר התל אביבי היא משחק ילדים. המבנה הירושלמי האיקוני, הממוקם בסמוך לשוק מחנה יהודה (מול בית אליאס), היה למעשה מרכז הקניות המקורה הראשון בבירה. הארכיטקטורה המורכבת של הבניין יוצרת מפלסים א-סימטריים, שמדמים מרפסות של בתי אופרה, ומספקים חווית סאונד יוצאת דופן. עם זאת, המבנה שהיה גולת הכותרת של חדשנות ואדריכלות בשנות השבעים, הפך נטוש בשנות ה-90 המאוחרות ובשנים האחרונות זוכה לעדנה תרבותית אמנותית.

האקוסטיקה המצוינת במרכז, ויש יאמרו, הבניין עם האקוסטיקה הטובה ביותר בעיר, מנוצלת עכשיו לטובת הקהל הרחב. החל מהערב (שלישי) ולמשך שלושה ערבים, יתקיים במקום פסטיבל מוזיקה קלאסית חתרני שיזמה תזמורת הרחוב הירושלמית, שתארח לצידה את התזמורת הקאמרית הישראלית, הפרויקט הקאמרי הישראלי, שלישיית יובל כהן, דניאל שוורצוולד טריו וגם קונצרט לילדים של רביעייה מתזמורת הרחוב ופינת ליטוף לכלי נגינה.

כל הכרטיסים למופעים יהיו בשיטת "שלם כפי יכולתך", שמתחילים ב״חינם״ למי שרוצה להגיע ואין ידו משגת, ועד לתרומה ע״ס 10,000 שקל למי שרוצה לאפשר לחברי התזמורת ״לחלום בגדול״.

ככה זה נראה ונשמע בפעם הקודמת

מתי? שלישי עד חמישי, החל מ-20:30. ברביעי יש גם קונצרט צהריים ב-16:30. לוח הזמנים המלא נמצא כאן.

מחיר: כרטיס רגיל עומד על 150-120 שקל. אבל כאמור יש אפשרויות זולות יותר. לרכישה

בווייז: מרכז כלל, ירושלים. חניה בבניין או בחניון בית אליאנס ממול

עטיפת הספר של תמר קפלנסקי. משמאל: קפלנסקי, צילום: אביגיל עוזי

3. על מקום הימצאה. בירושלים.

הסופרת, העיתונאית והמתרגמת תמר קפלנסקי, תעלה ביום ראשון העירה להשקת ספרה ״על מקום הימצאה״ (הוצאת כתר). קפלנסקי, שהיא גם זמרת שאני אוהב, תגיע מלווה בכנופיית ספרות, אמנות ושירה מצוינת: נעם פרתום, יונית נעמן, יוסף קריספל, סתיו מרין ונטע ויינר. על המוזיקה: טל הפטר.

מתי? ראשון, 1 בדצמבר, 20:30. פתיחת דלתות, 19:30

הכניסה חופשית

בווייז: נוקטורנו, בצלאל 7, ירושלים

תמר קפלנסקי

4. שלומי שבן בצוללת הצהובה

שלומי שבן יגיע לירושלים בסופהשבוע למופע אינטימי מיוחד עם הפסנתר יחד עם נגן כלי ההקשה איתמר דוארי.

מתי? שבת, 30.11, 22:00 (פתיחת דלתות: 21:00)

מחיר: 130-110 שקל

בווייז: הצוללת הצהובה, הרכבים 13, ירושלים

5. שכנים, שכנים

הפונדק בר יארח הערב (שלישי) את תערוכת הצילום ״100 משמרות״, תוצר של משמרות הסולידריות של תושבי שכונת עיסוואייה במזרח ירושלים ופעילות מקבוצת Free Jerusalem. לצד התערוכה יתקיים פאנל בהשתתפות תושבי השכונה ופעילות מהקבוצה, שבחמשת החודשים האחרונים מקיימים ערב ערב משמרות משותפות לתיעוד האלימות המשטריתית בשכונה. רק הבוקר דווח ב״הארץ״ כי בחצי השנה האחרונה עצרה המשטרה 600 איש בשכונה, שתוכם הוגשו רק 20 כתבי אישום.

מתי? שלישי, 26 בנובמבר, 21:30-19:30

הכניסה חופשית

בווייז: פונדק בר, הסורג 1, ירושלים

תביאו משהו חם, וגם את השלום

איתי